Personuppgiftspolicy

Syftet med den här policyn är att du ska få veta hur vi behandlar dina personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och under vilka förutsättningar samt hur du kan ta tillvara dina rättigheter.

Vi är personuppgiftsansvariga

Omilon Skrivtjänster Skrivtjänster AB (559503-6632) ansvarar för de personuppgifter som behandlas om dig. Omilon Skrivtjänster är därför personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter.

Varför behandlar vi personuppgifter om dig?

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla dig våra tjänster och produkter, och för att ingå eller fullgöra ett avtal med bolaget som kund. Vi behandlar uppgifterna om dig med stöd hos intresseavvägningen. Vårt intresse att behandla uppgifter om dig väger tyngre än ditt intresse för skyddet av din personliga integritet.

Vilka uppgifter samlar vi in om dig – och varför?

Vi samlar in namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Vidare lagrar vi information om ditt avtal samt de tjänster vi tillhandahåller till bolaget som kund till Omilon Skrivtjänster (och eventuella tilläggstjänster du senare köper eller använder) och tillhörande teknisk utrustning samt internetanslutning (vilket kan innefatta IP-adress).

Vi lagrar även e-post och annan skriftlig kommunikation vi tar emot, inklusive återkoppling vi får av dig.

Om vi får information om dig (t.ex. demografisk, IP adress, namn och kontaktuppgifter om dig) i anslutning till att du samtycker till att delta i någon av våra undersökningar, kundpaneler eller erbjudanden, ta emot nyhetsbrev och uppdateringar eller delta i likande aktiviteter lagrar vi denna information. Detta samtycke kan återtas genom att kontakta oss.

När du använder dig av tjänster vi erbjuder registreras information om användning, visning, navigering, internetanslutning, teknisk utrustning och enheter som används automatiskt av våra mätverktyg och tekniska loggar.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi arbetar planerat och systematiskt med informationssäkerhet och använder såväl tekniska som organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda lagrad personlig information mot icke-auktoriserad åtkomst och användning.

I den utsträckning vi delar personlig information med tredje part ställer vi motsvarande krav angående informationssäkerhet på dem.

Du ansvarar själv för att hålla inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) konfidentiella.

Vilka lämnar vi ut dina uppgifter till?

Vissa andra tredje parter utför tjänster å våra vägnar och hjälper oss att driva verksamheten och leverera tjänster. Sådana tredje parter får tillgång till relevant information i samma syften som beskrivs ovan.

Vi tecknar avtal med tredje parter som vi delar information med och ställer tydliga krav på att de ska följa gällande personuppgiftslagstiftningen, vilket innefattar krav på informationssäkerhet. När sådana tredje parter befinner sig utanför EU görs en separat riskbedömning gällande informationssäkerhet.

I den utsträckning det krävs enligt lag eller domslut eller är nödvändigt för undersökningar av möjliga lagbrott mot vår verksamhet kan relevant information lämnas ut till offentliga myndigheter eller eventuellt andra som har rätt till det.

Med stöd av vilka rättsliga grunder behandlar vi personuppgifter om dig?

Kontaktinformation och information om ditt avtal samt eventuella tilläggstjänster (Art 6.1 f).

Information vi på annat sätt tar emot om dig lagras främst för att kunna administrera din kundrelation och leverera de tjänster du abonnerar på och vi tillhandahåller. Detta omfattar bland annat att behandla dina beställningar, skicka korrekta fakturor till dig, hantera betalningar och kommunicera med dig i samband med din kundrelation och ge dig nödvändig hjälp och användbar information (Art 6.1 f). Vårt intresse att behandla uppgifter om dig väger tyngre än ditt intresse för skyddet av din personliga integritet. Marknadsföringsmaterial för att informera och hitta nya kunder. (Art 6.1 f). Vi använder cookies bland annat för att mäta trafiken på våra webbsidor (Art 6.1 a)

Hur länge behandlar vi dina personuppgifter?

Vi sparar uppgifter om dig som kund under tiden du är kund i vårt CRM system. De uppgifter som använts för fakturering i 7 år + innevarande bokföringsår och då endast för bokföringsändamål. Information om cookies i 2 år.

Vi sparar uppgifter om dig som kund under den tid som avtalet med dig gäller och under en skälig tid därefter. Det innebär i de allra flesta fall att vi inte sparar dina personuppgifter under längre tid än ett år från och med avtalets upphörande, men under vissa förutsättningar kan vi behålla dina uppgifter under en längre tid än så. Det gäller exempelvis när det krävs enligt lag eller när uppgifterna kan behövas för att fastställa, utöva och bevaka rättsliga anspråk.

Dina rättigheter

När vi behandlar personuppgifter om dig har du som registrerad flera rättigheter. Du har rätt att när som helst ta kontakt med oss gällande dessa, och om du vill utöva någon av rättigheterna som beskrivs nedan når du oss enklast på gdpr@skrivtjanster.se.

Vi förbehåller oss rätten att vidta lämpliga skydds- och säkerhetsåtgärder i syfte att säkerställa att du är den du utger dig för att vara när du tar kontakt med oss. Om du inte kan visa din identitet på ett trovärdigt sätt är det inte säkert att vi kan tillmötesgå din begäran.

Tillgång till personuppgifter

Du har rätt att få veta vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Om du vill veta det kan du få ett sammanställt registerutdrag av oss som innehåller de personuppgifter vi behandlar om dig.

Rättelse och radering

Om vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt eller om vi inte längre behöver uppgifterna har du rätt att få dem raderade. Om uppgifterna är ofullständiga har du rätt att få dem kompletterade. Tänk på att det inte är säkert att vi kan utföra våra tjänster till dig om du begär att få dina personuppgifter raderade.

Dataportabilitet

Under vissa omständigheter har du rätt att få de uppgifter vi behandlar om dig i ett allmänt, skriftligt, maskinläsbart och strukturerat format. Detta har du rätt till beträffande de personuppgifter som du själv har lämnat till oss och som vi behandlar med stöd av ditt samtycke eller när personuppgifterna krävs för att ingå eller fullföra avtal med dig.

Begränsning av behandling

Under vissa förutsättningar har du rätt att begära att vi ska begränsa vår behandling av dina uppgifter. Det innebär att vi markerar uppgifterna så att vi i framtiden endast behandlar dem för vissa särskilda syften. Det är inte säkert att vi kan tillhandahålla dig våra tjänster om vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter.

Rätt att göra invändningar

Du har rätt att invända mot behandling av personuppgifter som utförs i syfte utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning. Vi behandlar inte dina personuppgifter för något av dessa ändamål eller enligt någon av dessa grunder. Du kan därför inte rikta några invändningar mot vår behandling enligt denna grund.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt. Du kan läsa mer om detta på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida www.Integritetsskyddsmyndigheten.se.

Kontakt

Du kan när som helst kontakta oss genom att skriva till gdpr@skrivtjanster.se eller kontakta vår DSO Karl-Fredrik Björklund på karl-fredrik.bjorklund@hellstromlaw.com